Kultur og fritid

2019-2023

En ung jente slapper av på en grein i et tre. Foto: Øivind Haug

Foto: Øyvind Haug/Arbeiderpartiet

Klepp Arbeiderparti ser verdien av et rikt kulturliv og et godt fritidstilbud for innbyggerne i kommunen.

Lokalt kulturliv, idrettslag og organisasjoner bidrar til samhold, integrering og utjevning av sosiale forskjeller. Mer ressurser til frivillige lag og organisasjoner er viktig for at det skal være et godt og variert tilbud i Klepp. Arbeidet her er drevet fram av ildsjeler og dugnadsånd. Dette arbeidet ønsker vi å fortsette å støtte opp om, og vi vil oppmuntre til at flere tar del i denne viktige dugnadsjobben.

Klepp Arbeiderparti ønsker å etablere en folkehelsearena i sentrum for å realisere målet vårt om å skape en sentral møteplass for alle generasjoner i Klepp. Meieritomten vil være et naturlig sted for å utvikle dette. Arenaen kan huse mange varierte kultur- og fritidstilbud, og her vil det være viktig at lag, organisasjoner og innbyggerne blir inkludert i prosessen.

Vi trenger et solid ungdomsløft i Klepp kommune. Ungdommene våre trenger større bredde i tilbudet, og vi må skape rom for nye aktiviteter og flere positive samlingspunkt i et åpent og rusfritt miljø. Vi vil bidra til økt samhandling og tettere bånd mellom barn og unge, fritidsklubb, idrettslag og andre fritidsaktiviteter.

Vi vil:

-  Videreutvikle Kleppeloen for å fremme folkehelse og enda flere utendørsaktiviteter året rundt. - Øke antallet “grønne lunger” og friområder i kommunen. - Øke den kommunale støtten til idrettslag og frivillige organisasjoner. - Styrke ordningen med opplevelseskort for barn i lavinntektsfamilier, gjennom å tilby rabatter på   organiserte fritidstilbud. - Ungdomsløftet blir fulgt opp gjennom å ansette en ungdomskoordinator. - Styrke aktivitetene i Klepp frivilligsentral, der flere frivillige, i alle aldre, får mulighet til å bidra. - Sørge for at et nytt kommunehus blir en sentral møteplass for kommunens innbyggere med et variert tilbud.

Er du enig med Klepp Arbeiderparti om Kultur og fritid?