Helse og omsorg

2019-2023

Tre helsearbeidere står utenfor et sykehus. Foto: Øivind Haug

Foto: Øyvind Haug/Arbeiderpartiet

Klepp Arbeiderparti vil ha et godt helsetilbud innen rus og psykiatri, en velfungerende fastlegeordning, en god helsestasjon og et målrettet og godt helsetilbud til kommunens eldre.

Innbyggere med et mer sammensatt omsorgsbehov skal få hjelp av faglig og kompetent personell. Moderne velferdsteknologi tas i bruk der dette er hensiktsmessig.

Gjennom en nær og tjenesteytende kommune kan det legges til rette for positiv og god livsutfoldelse. Forebyggende arbeid og videreutvikling av de offentlige omsorgstjenestene vil være viktig for å kunne gi gode tjenester til alle. Disse skal utføres av kompetente ansatte med oppdaterte kunnskaper på sine felt.

Det offentlige tilbudet skal være grunnleggende, og ingen omsorgstjenester skal legges ut på anbud, konkuranseutsettes eller privatiseres. Det er også viktig at intensjonene i Klepp sin plan Taktskiftet følges opp og videreføres. Klepp Arbeiderparti anerkjenner den viktige innsatsen som blir gjort i regi av Frivilligsentralen for å skape livsglede og begeistring både for de som gir og mottar hjelp.

Vi vil:

- Styrke det psykiske helsetilbudet i kommunen, med særlig vekt på barn og ungdom - Styrke folkehelsetilbud og samarbeide tettere med frivillige organisasjoner. - Ta i bruk mulighetene innenfor velferdsteknologi, og styrke hverdagsrehabilitering for at den enkelte   skal kunne bo i sitt eget hjem så lenge som mulig. - Tilby sykehjemsplass til alle som trenger det - Styrke oppfølgingen av funksjonshemmede barn og voksne, samt deres foresatte og pårørende. - Sikre fortsatt oppfølging og ettervern for ungdom med omsorgsbehov etter at de fyller 18 år. - Sikre at varmtvannsbassenget på Sirkelen får utvidet åpningstid slik at flere kan få nytte av tilbudet. - Styrke integreringen av flyktninger og innvandrere i kommunen, gjerne i samarbeid med  Frivilligsentralen. - Bedre tilretteleggingen for friluftsliv og fritidsaktiviteter for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Er du enig med Klepp Arbeiderparti om Helse og omsorg?