En god kommune å bo i

2019-2023

Bølger slår innover kystlandskapet, overskyet vær. Foto: Øivind Haug

Foto: Øyvind Haug/Arbeiderpartiet

Klepp kommune skal være en god kommune å bo i for alle, og som har gode offentlige velferdsordninger som gir lik tilgang til helsehjelp, barnehageplasser, skole og utdanning. Det skal være et samfunn som er bygget på solidaritet og små forskjeller, der utfordringene løses i fellesskap sammen med innbyggerne og andre aktuelle aktører.

Klepp kommune er et levende lokalsamfunn med gode tilbud innen kultur- og friluftsliv, et aktivt næringsliv, frivillighet og mange engasjerte innbyggere. Dette blir viktig å ivareta. Sentrumsutviklingen i Klepp vil være sentral de kommende årene. Samtidig må en sikre at det parallelt legges til rette for god bygdeutvikling i hele kommunen. Det vil være viktig at våre innbyggere får mulighet til å involvere seg og påvirke det som skal utvikles.

Samferdselsutfordringene på Jæren må ses i en større sammenheng og løses i samarbeid med andre kommuner og fylkeskommunen. Klepp kommune trenger gode veier, transport, energi og informasjonsteknologi for at samfunnet skal fungere og utvikle seg. Dette er noe som er i hurtig endring, og vi må sikre at alle har lik tilgang slik at de fullt ut kan delta.Klepp AP vil ha en annen finansieringsordning for veiprosjekter, der staten tar en større del av regningen. Dette innbefatter også mulige alternativer til dagens bompengeinnkreving.

For å lykkes med alt det vi vil få til og de målene vi setter oss, er vi avhengig av godt samarbeid og sterke partnerskap. Da må kommunen samarbeide med arbeidslivet, næringsliv, frivillige lag og foreninger og enkeltmennesker for å oppnå den utviklingen i samfunnet som vi ønsker.

Klepp AP ønsker å levere god politikk som dekker behov og ønsker til kommunens innbyggere. Da er det viktig at folk og organisasjoner får en arena der de kan lufte idéer, tanker eller forslag. En dialogkafé kan fungere som et uformelt forum der kommunens innbyggere kan møte sine folkevalgte ansikt til ansikt, og få mulighet til å presentere saker som er viktige for dem.  På denne måten får en styrket dialogen mellom innbyggerne og folkevalgte i Klepp AP.

Er du enig med Klepp Arbeiderparti om En god kommune å bo i?