Legevakten må være der folk bor

Leserinnlegg av leder og kommunestyrerepresentant i Klepp Ap, Geir Morten Øvestad

Geir Morten Øvestad

Det går mot avgjørelse i legevaktsaken i Klepp kommunestyre. Dersom det ikke skjer noe dramatisk ser det ut for at mye godt arbeid fører til at vi får beholde en legevakt på Jæren. Dette er en sak som har vært viktig for Klepp Arbeiderparti og som vi har jobbet lenge med. For å komme i mål har vi også jobbet sammen med Hå Arbeiderparti. Lenge så det ikke ut til å gå veien men det ble rodd i land til slutt.

Når du først trenger en legevakt er det viktig å kunne komme seg der så fort som mulig. Minuttene er lange i en krise. Derfor er det viktig at vi har legevakten der folk bor og ikke sentralisert i større byer. På Jæren har vi lang erfaring i å samarbeide med våre naboer og vi er kjempeglade for at Hå har vært med på laget og vi heier på at Time også vil slutte seg til. I felleskap blir vi bedre. Vi i Klepp arbeiderparti synes også det er bra at fagforeningene har bidratt så positivt i arbeidet med å finne en løsning.

Hvis vi ikke hadde skjønt det fra før så har pandemien også vist at når det kommer til beredskap er det lurt å ikke kutte til beinet. Hva neste krise blir er vanskelig å vite, men å ha rom for å kunne ta vare på mange mennesker selv om det ikke er et daglig behov har vist seg verdifullt. La oss ikke glemme denne erfaringen når pandemien har lagt seg. Beredskap må bygges før krisen er et faktum. Vi må også takke alle de gode kreftene som har vært med å få driften til å gå rundt i denne vanskelige og ekstraordinære tiden. En positiv effekt av pandemien er at kommunene har funnet sammen og fått fram det beste i en vanskelig og uoversiktelig situasjon. Dette samarbeidet vil vi ta vare på.

Gode lokale kommunale tjenester betyr mye for oss i Klepp Arbeiderparti og vi gleder oss over denne saken og vil jobbe videre for å beholde og forbedre de tjenestene vi har.