KLEPP AP SIER JA TIL JÆREN KOMMUNE

Leserinnlegg fra kommunestyregruppen i Jærbladet 16.3.16.

Klepp AP var et av få partier i Klepp som programfestet at vi gikk inn for en kommunesammenslåing på Jæren. Det standpunktet opprettholdt vi også etter at intensjonsavtalen ble klar. Denne avtalen mener vi er god og fremtidsrettet slik at Jæren kommune kan møte fremtidige utfordringer i et langsiktig perspektiv. For oss betyr det gode tjenester, god arealplanlegging, jordvern, fortsatt små avstander, og ikke minst å skape noe nytt!

Intensjonsavtalen er unik også i nasjonal sammenheng. Den er blitt lagt merke til på en positiv måte av mange andre, og vi kan være stolt av den. Selv om den selvsagt ikke gir svar på alle fremtidige spørsmål, er den likevel et viktig dokument for fremtidige veivalg. Derfor er det utrolig hvordan Nei-siden i Klepp leser avtalen. Hvilket dokument i Klepp forholder de seg ellers til når det gjelder alle svarene på alle fremtidige utfordringer i et langt perspektiv, hvis kommunen fortsetter å være selvstendig? Vi kjenner ikke til det dokumentet! Det finnes rett og slett ikke!

I mangel av svar på dette samt å dokumenter sine standspunkter, tyr en heller til skremselspropaganda i sin argumentasjon som sendes ut til velgerne i Klepp. De skriver blant annet :

• Tvert i mot vil auka administrasjon gje dyrare tenester

• Ein sterkare administrasjon som får meir makt

• Risiko for at biblioteket forsvinn

• Klepp Energi, selskapet går ei usikker tid i møte i ein storkommune

• Nye kostnader aukar risikoen for eigedomsskatt

Dette står det ingenting om i intensjonsavtalen, så disse truslene blir skapt av Nei-siden selv. Disse punktene er bare en del av de mange skrekk-scenariene vi blir møtt med i debatten fra Nei-siden. Derfor håper vi at folk gjennomskuer at det er bedre å argumentere for en positiv vinkling på fremtiden enn å fokusere på det negative og å skremme folk. Samtidig er dette en mistillit til fremtidige kommunepolitikere. Vi er sikre på at det fortsatt vil være fornuftige folk på Jæren som vi påta seg politiske oppgaver og ta gode valg for innbyggerne også i den nye kommunen.

I tilegg skriver Nei-siden at Klepp "ikkje er i målgruppa til kommunereforma som gjeld kommunar under 15.000". Så lenge vi nå er ca 19000 innbyggere, er det soleklart, men kommunereformen gjelder da også for kommuner som har mer enn 15000. Altså en faktafeil.

Grensene på Jæren er i dag unaturlige og hadde ikke gått der de er i dag hvis vi hadde fått oppdrag å tegne nye grenser. Det sier noe om at vi bør tenke nytt. Det nye for oss er da Jæren kommune. Vi håper velgerne i Klepp også vil være med på denne nyskapningen og har en fremtidsrettet visjon for utvikling på Jæren som strekker seg minst 50 år frem i tid.

Derfor sier vi JA til Jæren kommune.