Klepp AP på 1-2-3

Styret

Medlemmer som er valgt av årsmøtet. Består av leder, nestleder, kasserer/sekretær, medlemsansvarlig og Sosiale medier- ansvarlig. Blant disse velges også en kvinnekontakt og en eldrekontakt. Styret har tre vara.

Styret har først og fremst ansvar for det organisatoriske i Klepp AP, som å legge til rette for at medlemmer kan være med å påvirke politikken, invitere til medlemssamlinger, arrangere skoleringer, rekruttering, valgkamp etc.

Styret jobber på vegne av medlemmene. Styret er bindeleddet mellom medlemmer og kommunestyregruppen, men også bindeleddet mellom resten av partiet og kommunepartiet.

Styret jobber politisk gjennom å påvirke internt i partiet, mens kommunestyregruppen jobber med politikken som skjer i kommunen gjennom kommunestyre og ulike utvalg.

Styreleder og gruppeleder

Styreleder er leder for organisasjonen Klepp Arbeiderparti.

Gruppeleder er leder for kommunestyregruppen og har ansvar for koordinering av de politiske representantene opp mot andre parti og kommunens administrasjon.

Kommunestyregruppen

Klepp Ap sine representanter i kommunestyre og diverse utvalg i Klepp kommune. Kommunestyregruppen ledes av gruppeleder og har ansvar for politiske saker som Klepp AP fører utad i kommunen.

Vedtekter

Reglene for Klepp Arbeiderparti. Vedtektene sier noe om ansvar, hvordan man skal gjennomføre valg, hvem som kan velges osv.

Vedtektene er bindende for alle i Klepp Ap.

Kan bare endres av et årsmøte.

Styremøter

Ca. en gang i måneden har styret møter. Medlemmer kan ta kontakt med styreleder dersom en vil at styret skal behandle en sak.

Gruppemøte

Gjennomføres ca. to ganger i måneden. Vi følger den politiske kalenderen til Klepp kommune, og gruppemøter som vil regel alltid være mandager samme uken som det skal være utvalgsmøter i kommunen, og tirsdag før kommunestyret.

Gruppemøtene er både et politisk verksted der en danner mye av grunnlaget for politikken Klepp Ap skal føre. Det er samtidig et arbeidsmøte der representantene diskuterer hvem som skal gjøre hva, hvordan en sak skal markedsføres etc.

Agenda på gruppemøtene vil være avhengig av hva som står på sakslisten til de politiske møtene.

Alle medlemmer er velkommen til å delta, enten som observatør eller ved å delta i diskusjonen.

Etter vedtektene skal alltid styreleder og inntil to styremedlemmer delta på møtene. Styremedlemmene som skal delta, velges av styre etter hvert årsmøte. Grunnen til at deler av styret skal delta, er at en skal ha et tettere forhold mellom selve medlemsorganisasjonen (som styret representerer) og den politiske gruppen som er valgt gjennom kommunevalget.

På gruppemøter kan også personer og organisasjoner som er berørt av en sak komme for å si sin mening om en sak.

Gruppeleder har ansvar for, og leder gruppemøter.

Medlemsmøter

Medlemsmøter avholdes ved behov. Etter vedtektene skal det alltid avholdes medlemsmøter ved større prinsipielle saker.

Et medlemsmøte er det høyeste organet mellom årsmøtene. Det vil si at på medlemsmøter kan en danne politikk som vil være bindende for partiet.

I forskjell til et gruppemøte, kan det på medlemsmøter dannes politiske beslutninger som er generelle og langsiktige. I et gruppemøte tar man beslutning om en konkret sak. Et vedtak på et gruppemøte vil formelt sett ikke være bindende for partiet i sin helhet, mens et medlemsmøte kan gjøre vedtak som vil være bindende for kommunestyregruppen.

Dersom det står en sak på sakslisten til kommunestyret, og det er en sak som programmet eller årsmøtevedtak ikke sier noe om, kan det kalles inn til medlemsmøte om en mener at dette er en sak som er av en viktighet som krever vedtak fra et medlemsmøte.

Dette gjorde vi blant annet når kommunestyret skulle behandle sak om ny bompengepakke på Jæren for noen år tilbake. I denne saken sa et klart flertall av medlemsmøte at en ønsket å si nei til pakken. Dette betydde også at kommunestyrerepresentantene var bundet i kommunestyret til å stemme slik medlemsmøtet hadde bestemt.

Et medlemsmøte kan likevel ikke omgjøre en sak som er vedtatt i programmet eller årsmøtevedtak. Programmet gjelder i fire år. Årsmøtevedtak gjelder til det blir eventuelt opphevet av årsmøtet. Medlemsmøte kan heller ikke endre på vedtekter, noe som betyr at dersom vedtektene eller årsmøtet har gitt spesielle oppgaver til styret/kommunestyregruppen, kan ikke medlemsmøtet endre på dette.

Styret har ansvar for medlemsmøter.

Årsmøte

En gang i året skal det etter vedtektene avholdes årsmøte.

Under et årsmøte går en gjennom hva som har skjedd i organisasjonen det siste året, både organisatorisk og politisk.

Det velges nytt styre og er ofte en arena der en hedrer personer som har vært medlem i lengre tid.

Årsmøte er det høyeste organet i Klepp AP. Det vil si at årsmøtet er det eneste stedet for en kan endre vedtekter.

Vedtektene vil være førende for arbeidet som skal skje, og en kan aldri gjøre noe som strider mot vedtektene.

På årsmøtet kan alle medlemmer sende inn forslag til saker, enten politiske eller organisatoriske.

Saker som blir avgjort på årsmøtet vil alltid ha høy rang, og et medlemsmøte kan ikke endre vedtak som er gjort på årsmøte. Det vi si at dersom en gjør vedtak på årsmøte og medlemsmøte som strider mot hverandre, vil vedtak fra årsmøtet gå foran.

Hvert år deltar kommunepartiene på årsmøte til Rogaland Arbeiderparti. Dersom en ønsker å få fremmet saker på dette årsmøtet, må saken være vedtatt av Klepp Ap først før den kan sendes til fylket.

Alle medlemmer som har betalt kontingent har stemmerett på årsmøte.

Årsmøte holdes i januar/februar. Ved behov kalles det inn til ekstraordinært årsmøte. Det vil si i saker som et medlemsmøte ikke har myndighet til å vedta.

Styret har ansvar for årsmøte.

Årsmøtevedtak

Alle medlemmer kan komme med forslag til årsmøtevedtak.

Eksempel på årsmøtevedtak som har blitt vedtatt er at Klepp AP vil jobbe for at Klepp kommune har større satsing på kosthold i barnehager.

Dette var et vedtak som ble vedtatt av årsmøtet, og vil derfor være ledende for det politiske arbeidet videre.

Fylkesårsmøte

En gang i året avholder Rogaland Arbeiderparti årsmøte. Deltakerne er de ulike kommunepartiene. Hvert kommuneparti får sende x antall representanter, basert på medlemstall. Årsmøte i Klepp AP velger hvem som skal delta fra Klepp.

Program og programkomite

Et program som inneholder politiske saker som Klepp AP vil jobbe for.

Programmet blir vedtatt i et medlemsmøte hvert fjerde år. Programmet gjelder for fire år, og vil være bindende for organisasjonen, inkludert kommunestyregruppen.

Grunnen til at et program ikke kan endres underveis i fireårsperioden er at programmet er noe en har gått til valg på i valgkampen, det er en lovnad til innbyggerne i Klepp om hva vi vil jobbe for.

Programkomite er en gruppe medlemmer som er valgt til å lage et forslag til et program. Programmet er endelig når det blir vedtatt av alle medlemmene under medlemsmøtet. Programforslaget vil være utgangspunktet for diskusjonen, og en opplever som regel at det kommer inn nye forslag under selve møtet, noe som det er god anledning til å gjøre.

Nominasjonsmøte og nominasjonskomite

Hvert fjerde år blir det avholdt nominasjonsmøte i Klepp Ap. Dette er et medlemsmøte der en velger representantene som skal stille til valg for Klepp Ap i kommunevalget.

Tilsvarende møte blir avholdt i fylkespartiet ved fylkestingsvalg og stortingsvalg.

Nominasjonskomiteen består av fem medlemmer som skal lage forslag til en valgliste. Det vil si en liste over personene som skal stilles til valg for Klepp Ap ved kommunevalg. Denne listen vil være utgangspunktet for diskusjonen på et nominasjonsmøte, men listen vil ikke være endelig før den er vedtatt av nominasjonsmøtet.

Mittap.no

Medlemsportal for alle medlemmer.

Handlings- og økonomiplan

Hver høst behandler kommunestyre en plan over investeringer i kommunen. Den gjelder for fire år om gangen, men revideres hvert år. Den behandles i forbindelse med budsjettet for kommunen. Klepp AP har alltid medlemsmøte i forkant av dette.