Foto: Øyvind Haug

Eldreomsorgen i Klepp

I den senere tid har det vært oppslag i Jærbladet med historier om «rystende» forhold innen institusjonstjenestene i Klepp kommune. Dette er noe vi i Klepp Arbeiderparti ikke liker å høre, og vil ta innbyggerne på alvor. Likevel, når media velger å kjøre en slik serie, har detlett for å bli en ensidig framstilling. Forvaltningsrapporten som det blir vist til er snart ett årgammel, og flere viktig grep har blitt gjort i ettertid.

Klepp Arbeiderparti tar disse historiene med oss i vårt videre arbeid, og vi vil alltid jobbe forat vi har en god eldreomsorg i kommunen. Vi vil forholde oss til programmet vårt der vi vil«tilby sykehjemsplasser til alle som trenger det». Samtidig støtter vi også opp omstrategiplanen «Takskifte» som er vedtatt. Men vi har også vært klare på at dersomendringene i denne planen går ut over et nødvendig tjenestetilbud, vil vi se på om det er behov for justeringer.

I dag er målet at vi vil gi et tjenestetilbud så lenge som mulig til den enkelte hjemme. De allerfleste ønsker også å være hjemme og få tjenestene utført der. Det er likevel en grense forhvor lenge dette er godt nok og sykehjemsplass er mest aktuelt. Da er det kriteriene somligger til grunn for tildelingen vi eventuelt må ta en vurdering på. Klepp Arbeiderparti bidrog til at vi fikk økt rammene til Helse og velferd i budsjettet for 2020. I tillegg ble det bevilget penger til åpning av 8 nye sykehjemsplasser fra august dette året. I århar vi også vært med og vedtatt omorganisering av institusjonstjenesten der alle demente nåer plassert på Kleppheimen. Det innebærer en styrking av den faglige kompetansen, som vil bidra til et bedre tjenestetilbud.

Klepp Arbeiderparti vil også fremover ha et sterkt fokus på tjenestene innen dette området.